Stage bij het programma STEP

29 november 2019 - Mellieħa, Malta

De afgelopen 2 weken heb ik stage gelopen bij het programma STEP (structured training and education programme). Dit vond ik erg leuk! Ik heb hier al een paar keer vaker gewerkt maar nu begin ik de kinderen en mijn collega's steeds beter te kennen. Ik weet hoe ik met de kinderen om moet gaan en hoe ik elk kind op zijn manier het beste kan begeleiden. Bij STEP krijg ik per dag 2 kinderen aangewezen die ik 1 op 1 moet begeleiden. In de ochtend 1 kindje en in de middag 1 kindje. De kinderen die hier komen zijn van 2 tot 4 jaar en de meeste hebben autisme. De kinderen krijgen een erg gestructureerd programma en er word veel gebruik gemaakt van picto's. Dit is ter voorbereiding op de school waar ze naar toe moeten. Ik begin het werken met jonge kinderen steeds leuker te vinden terwijl ik het in het begin echt niks voor mij vond. Je merkt dat dit programma de kinderen echt goed doet en je ziet ze ook groeien! De manier hoe ze hier werken is heel duidelijk voor ze. Er zijn zeker manieren die ze hier gebruiken die ik later op mijn werk of op stage ook toe zou passen. Ze hebben hier bijvoorbeeld een whats next kaart. Deze kaart krijgen ze steeds als ze een volgende activiteit gaan beginnen dan gaan ze met deze kaart naar het pictobord. Daar hangt een foto van iedereen kind met daaronder foto's van het programma. Het kind legt dan de whats next kaart in het bakje en pakt de picto van de eerste volgende activiteit. Deze kaart neemt hij dan mee naar bijvoorbeeld the movement room. Daar hangt op de deur een bakje waar het picto kaartje in moet. Zo is voor de kinderen heel duidelijk wat ze te wachten staat en waar ze naar toe gaan. Dit geeft veel duidelijkheid en structuur.